김 소 희 작가는 작가와 대리체험자라는 1인 2역의 자화상 작업에 관심을 가지고, 2008년 자살을 주제로 한 <Why>전에서 60년대 리트로 스타일의 인상적인 흑백 사진을 선보였다. 신작인 <Wings of Desire>는 자살을 선택한 한 인간이 천사로 재탄생된 후 겪는 혼란과 고통, 그리고 다시 인간이 되길 바라는 과정을 트루칼라 이전의 70년대 아날로그 컬러톤으로 제작한 시리즈로, 2008년에 사진 비평상을 수상하였다. 작가는 상명여대에서 사진을 전공하였고 현재 샌프란시스코 Academy of Art University Photography 대학원에 재학 중이다.
김 지 영 작가는 심리적인 정황을 대변해주는 상징적 모티브를 가지고 내면 풍경을 표현하는 데 다양한 질감과 시적이고 서정적인 채취가 짙은 화면을 구성한다. 작가의 유기적인 추상 작업은 고독을 향유하면서 두려워하는, 소외를 통해 자기를 보존하면서 불안 의식을 내재화하는 너무나 인간적인 속성인 이율 배반성을 되돌아보게 하는 힘을 지니고 있다. 작가는 이화여대와 캘리포니아 클레어몬트 대학에서 회화를 전공하였다.
민 지 영 작가는 콘크리트 큐브와 같은 도시의 건조한 거주 공간을 모티브로 삼는다. 외부로 이어진 통로와 창을 통해 목격되는 타인의 공간과 자신의 단절된 공간의 풍경이 조합되어 새로운 공간을 만들어 가는 과정 속에서 공간은 단순한 물리적 구획이 아닌 심리적 관계성을 가지게 된다. 절제된 색의 면추상적 표현방식은 시선을 빛과 공간에 집중시키고 기하학적 공간 속에 환영적인 빛을 부여함으로써, 화면은 미로처럼 반복되고 연결되어 혼란스러워 보이지만 어디선가 흘러나오는 빛이 있어 어둡지 않다. 작가는 홍익대학교와 뉴욕대학교에서 회화를 전공하였다.
박 정 국 작가는 반복되어 그려진, 창 없는 빨간 벽돌집과 그 주변에서 일어나는 듯한 일련의 사건을 동양화로 표현한다. 관객은 공통된 집의 형상을 인식한 후, 각 그림 간의 이질성을 인식하면서 내러티브를 구성하려 하지만, 작가가 설정한 내러티브의 의도적 배제로 인해 그림의 모호함은 증가된다. 작가는 홍익대학교에서 동양화를 전공하였다.
이 이 정 은 작가는 시장 구조 속에서 점점 대형화되어가는 소비문화의 아이콘인 마트를 작업의 주제로 삼는다. 큰 스케일의 천장과 기둥 등 건축적 요소들이 만들어 내는 스펙터클과 그 공간 속에서 소비문화를 부추기기 위해 계산된 디스플레이의 집적된 상품들은 후기산업시대의 소비적 이미지를 보여주면서도 시각적으로 호기심을 자극한다. 작가는 잔 붓질을 하나하나 쌓아 큰 화면을 구성하는데, 이로써 만들어진 작품은 멀리서 보면 선명하나 다가 갈수록 퍼지는 이미지를 보여주어 시각적 의미으로서의 소비문화를 반영하고 있다. 작가는 서울대학교에서 서양화를 전공하였다. <옆집갤러리>
Next Door Gallery, located in Seoul, Korea is pleased to announce a group exhibition, Next Door Presents! Part III. The exhibition opens on May 13 and will run through May 31, 2009. It will feature emerging Korean artists represented by the gallery, Sohyun Kim (painting), Sohee Kim (photography), Jiyoung Kim (painting), Jeeyoung Min (painting), Jungkuk Park (Asian painting), and Jeongeun Yiyi (painting).
Drawn to self-portraits, playing a double role of photographing and being photographed, Sohee Kim is well known with her 60’s style, black-and-white series on suicide through her two solo exhibitions titled Why. Her new series titled Wings of Desire reveals the feelings of confusion, anguish of a person who had committed suicide but then descended on earth as a fallen angel, and her wish to become a human again. The new series is in the 70’s analogue color tones. Kim’s new series was awarded with prestigious Korea Photography Criticism Award in 2008. Kim majored photography at Sangmyeong University, Seoul and is currently in the master’s program at Academy of Art University, San Francisco, USA.
Jiyoung Kim creates a poignant landscape with symbolic and surrealistic elements. The painting is rich in texture and lyrical in contents. Kim’s organic abstraction has a power to lead us to look back on our mixed feelings of enjoying and being afraid of loneliness at the same time. Kim majored painting at Ewha Woman’s University, Seoul and Claremont Graduate University, CA, USA
Jeeyoung Min paints an urban residential space which looks like a dreary concrete box. As the inside of the self is connected to the space of the other through doors, corridors and windows, the unsettling space is not partitioned but continues in the psychological relationship. Using a limited palette in her color field abstraction, Min creates an illusive light in the space; thus the space is mystifying and confusing like a labyrinth but not dark with the elusive light. Min studied painting at Hongik University, Seoul and New York University, NY, USA.
Jungkuk Park paints a windowless red brick house and incidents happening around the house, repeatedly on a series of panels. The viewer will recognize a common, main figure, the house first but then move their attention onto dissimilar elements. However, the sequence-like stories get ambiguous as the artist intentionally excludes a narrative from the painting. Park studied Oriental painting at Hongik University, Seoul.
Jeongeun Yiyi is interested in wholesale marts as an icon of capitalistic consumption that grows bigger and larger every day. The high ceiling and tall columns that create architectural spectacle and the grandiosity of piled-up merchandize suggest a true picture of a post-industrial era; they are also visually intriguing. Yiyi uses a one-size small brush to fill the large composition. In this way of mark-making, her painting looks clear from a distance but gets blurred when being closely looked at. It also implies how we, as consumers, feel about ourselves within and out of the capitalist system. Yiyi studied painting at Seoul National University, Seoul, Korea. <Next Door Gallery>
상: 이이정은, 박정국, 김소희/ 하: 김소현, 민지영, 김지영